Menu

Otázky a odpovědi

Zde jsou shromážděné dotazy a odpovědi. Pokud stále máte dotaz k nějakému tématu, neváhejte se na nás obrátit.

Kde mám hledat informace?

Na těchto webových stránkách, na facebookové stránce  a dále na registračním webu http://dsvelisek.webooker.eu. Samozřejmě pak na emailové adrese nohejlova@dsvelisek.cz nebo tel. 720 330 510.

Chci dítě zapsat k vám do skupiny. Co mám pro to udělat? Jak mám postupovat?

Oficiální zápisy pro běžný školní rok budou probíhat vždy na přelomu května a června pro docházku od září téhož roku- nicméně z praxe posledních let je to tak, že bývá míst už jen velmi málo, jednak nám děti zůstávají ze současné docházky, druhak už máme spoustu uhrazených rezervací dopředu, protože naše kapacita je omezena. Pro docházku od ledna 2024 budou zápisy probíhat od července 2023 s možností uhrazení rezervace od října 2023

Nabízíme možnost úhrady rezervací (po domluvě) na bankovní účet – č.ú. 323 372 204 / 0300. Po přihlášení do systému na webové adrese http://dsvelisek.webooker.eu – kde je potřeba vyplnit všechny údaje, včetně údajů dítěte (studenta) – následně se vám ozvu z tel. 720 330 510, kde si domluvíme podrobnosti a můžete se ještě případně doptat a domluvíme si případnou rezervaci místa. Po připsání částky 1000,- Kč (50% školkovného), budete mít místo jisté. Pokud dítko dle domluvy nastoupí, školkovné se odečte z prvního měsíce, pokud ovšem dítě nenastoupí, rezervační poplatek propadá a my místo uvolníme dalšímu zájemci.

Co je potřeba aby dítě umělo před nástupem do dětské skupiny?

Za nás v zásadě nic (samozřejmě dle věku dítěte). Postupně se u nás vše odpovídající věku vše potřebné naučí. Máme snahu, aby od nás dítko ve třech letech odcházelo plně připravené na školkové podmínky, co se týče jak sebeobsluhy, tak socializace.

Co je potřeba pro přijetí dítěte?

Pro přijetí dítěte je nutno, aby bylo řádně očkováno dle očkovacího kalendáře. Před nástupem budeme potřebovat potvrzení od vašeho pediatra (dokument ke stažení zde) – případně, že máte kontraindikace potvrzené lékařem a zdravotní způsobilost dítěte pro docházku do skupiny.

Dále je nutno doložit vazbu na trh práce od jednoho z rodičů/zákonných zástupců – tzn. zaměstnání na jakýkoliv pracovní poměr (HPP, DPČ, DPP), OSVČ, studium atd.

Dále je to podepsaná smlouva mezi námi a vámi o docházce do skupiny, plus pár dalších dokumentů (evidenční list, GDPR, souhlas/nesouhlas se zveřejňováním fotografií).

Kolik je "školkovné"?

Školkovné se u nás hradí měsíční. Školkovné činí 2.000,- Kč/měsíc.

Školkovné je platbou fixní – je jedno jestli dítko navštěvuje jesličky jednou, dvakrát nebo pětkrát v týdnu. Je splatno vždy k poslednímu datu v měsíci na měsíc další. Při nemoci ani omluvě z docházky se školkovné nevrací.

Kolik je stravné? Jak je to se stravným, když je dítě nemocné?

Stravné u nás činí 80,- Kč/den tj. 15,- Kč dopo svačka, 50,- Kč oběd a 15,- Kč odpo svačka. Máme zajištěn dovoz jídel.

Zálohy na stravné se hradí, stejně jako školkovné, vždy k poslednímu datu v měsíci, na měsíc další. Vždy podle toho, jaká je předpokládaná docházka v následujícím měsíci. Například pro celodenní/celotýdenní docházku 20 dní x 80,- Kč = 1600,- Kč – anebo dohodnutá docházka např. 3 x v týdnu jen na dopoledne – 12 dní x 65,- Kč = 780,- Kč – jsou to částky zálohové. Vyúčtování stravy standardně probíhá po 6 měsících docházky, nicméně, pokud vidíme, že vznikají velké přeplatky, tak po dohodě s rodičem buď požádáme, aby třeba byla platba na nějaký čas vynechána, než se vyčerpá, případně vracíme v průběžném vyúčtování. Každý měsíc se snažíme vyúčtování evidovat a je možno požadovat po dohodě i vyúčtování dřívější.

Když je dítko nemocné (nebo z jiného důvodu se ten den do jesliček nedostaví), je potřeba jej řádně omluvit na telefonní číslo, které dostanete při zápisu (služební číslo je 607 566 302) – stačí formou SMS – nejpozději ale do 7 hodin daného dne. Pak se vám stravné na ten den nezapočítá a budou vám za něj při vyúčtování finance vráceny. Pokud se ovšem řádně neomluvíte, s dítětem na ten den se už počítá a stravné vám bohužel propadá, protože dodavatel už po 7 hodině frčí na plné obrátky…

Je nějak omezená docházka časově, nepřijdu o rodičovský příspěvek, když jej ještě pobírám?

Jediné omezení se týká dětí do dvou let – abyste nepřišli o rodičovský příspěvek (RP) nesmí docházka dítěte překročit 92 hodin v měsíci (hlídá nám náš docházkový systém – děti se při příchodu i odchodu čipují) – na vyžádání vydáváme také potvrzení pro úřady, pokud vyžadují, že docházka v daném měsíci nebyla překročena. Pokud ukončíte pobírání rodičovského příspěvku před druhým rokem věku dítěte, tak už se na vás toto omezení hodin nevztahuje. Stejně tak pokud už na dítko nepobíráte RP, jelikož jste např. na RP s dítětem mladším. Po druhém roce dítěte už může být docházka neomezená a nikam se nedokládá - platno pro rok 2023, v roce 2024 má být údajně limit 92 hodin zrušen.

Jaká je provozní doba? Jaký je denní rozvrh činností?

Pondělí až pátek od 6:30 do 15:45 – ranní příchody preferujeme max do 8:00, pak už běží program, tak abychom vše stíhali – od 8:30 probíhá ranní komunitní kruh, následuje svačinka, dále se s dětmi chodí na procházky – preferujeme maximum času na čerstvém vzduchu, na vycházce po Velešíně, v parku, na hřišti atd., na 11h se podává oběd, po 11:40 děti, co mají jen půldenní docházku odchází domů, ostatní dítka jdou odpočívat na lehátko.

Nenutíme děti spát, ale je prima, i když jsou to nespavci, aby si alespoň poslechli pohádku (pohádky čteme, případně jsou reprodukované), po dobu cca 30minut. Pokud se jim ani tak spinkat nechce a rodič s tím souhlasí, tak si dítko odchází hrát na herničku s chůvou. Po dohodě mezi chůvou a rodičem buď dítka budíme anebo je necháme, až se vyspinkají. Vstávají nejčastěji do 13:30, ve 14:15 podáváme odpo svačinku a od 14:30 do 15:45 děti odcházejí domů.

Je nutno, aby mé dítě chodilo každý den? Je nutná docházka na celý den? Jak to mám dělat, když potřebuji docházku nepravidelně?

Je pravdou, že preferujeme docházku celodenní/celotýdenní, ale je samozřejmě možné docházet jen některé dny (požadované dny jsou vypsané v přihlášce a následně ve smlouvě). Vzhledem k omezené docházce do dvou let je možno chodit např. jen na dopoledne, anebo celé dny např. 2 x v týdnu. Nepravidelná docházka je pro nás krapet potíž, jelikož máme možnost mít maximálně 12 dětí za den a musíme tudíž tak docházku poskládat, jelikož máme vždy dětí ve stavu 15-18. Budeme tudíž moc vděčné (a i pro děti je to nejlepší), aby byla docházka pravidelná, ve stejné dny. Pokud i přes to nebudete schopni to takto mít, tak je vše na domluvě a vždy se to dá operativně dovymyslet.

Jak se dozvím, co se mé dítě u vás „naučí“? Máte nějaké „učební plány“?

Jsme dětskými skupinami – nejsme školky – tj. nejsme vzdělávací zařízení, alébrž výchovné. Nicméně to bez učení nejde, jen tomu tak nesmíme říkat. Přílohou smlouvy o péči dostanete také tzv. Plán výchovy a péče. V něm je rozepsáno, co v daném období s dětmi budeme dělat. Každý měsíc vedoucí chůva zpracovává ještě podrobný plán pro daný měsíc, který visí vždy v šatně na nástěnce. Tam můžete vidět, co se v daný měsíc s dětmi „učíme“, jaké je téma, básničky, písničky, vyrábění, cvičení atd.

Mohu dítě dávat do skupiny nárazově, jen několik dní/hodin v měsíci?

Pro docházku do skupiny budete podepisovat smlouvu, v níž se stanovuje docházka, resp. dny, pro které chcete, aby vaše dítě mělo místo ve skupině rezervováno. Preferujeme celý den, celý týden ve smlouvě a jen na vás pak záleží, jestli tak využijete, či nikoliv... Pokud by to mělo být nepravidelné, nárazové, budete mít ve smlouvě docházku pro náhradníka, kde je ale potřeba počítat s tím, že pokud nedojde k domluvě dost dopředu, může být na daný den plno.

Máme potravinové alergie – jste schopni zajistit odpovídající stravu?

Bohužel některé potravinové alergie (např. lepek) nejsme dodavatelsky schopny zajistit. Vše je ovšem na domluvě a možnostech dodavatele, snažíme se vyjít maximálně vstříc.

Vadí, když má dítě ještě plenku? Dudlík?

Nevadí. Jen je potřeba, když už by to začalo „vadit“ vám, tak abyste nám oznámili, že se snažíte o nějakou změnu. Je potřeba maximum spolupráce a komunikace mezi chůvou a rodičem. Při počátku docházky ovšem toto, pokud je doma dítko na plence, s dudlíkem, s lahvičkou, čímkoliv, neřešte. Pro dítě jsou jesličky nové, nejčastěji první místo bez rodiče, je to náročné a tak je spíš kontraproduktivní do těch všech velkých změn maličkých lidí vnášet ještě trápení s odnaučováním čehokoliv. Však ono to přijde pomalu a samo od sebe. Jen pak prosím rodiče, když už, tak už – je potřeba na maximum na všech úrovních táhnout za jeden provaz.

Ze zkušenosti se s největší „potíží“ setkáváme s tím, že maminka informuje, že dítko chce odplenkovat, požádáme o větší hromádku náhradního oblečení, my celé dny běháme, učíme, posazujeme, převlékáme nehody a pak přijde mamka nebo kdokoliv jiný pro prtě a jako první dostane v šatně plenku a pak je veškerá naše snaha vniveč, protože dítko neví kdy má plenku a kdy ne, kdy může a kdy ne. Pokud nejste připraveni na odplenkování i doma, tak pak je to těžké jak pro nás, tak především pro vaše dítě, protože v tom má zmatek.

S dudlíky, kočárky, lahvičkami – to tak nějak většinou vyplyne samo postupem času.

Nabízíte adaptace? Jak to v praxi probíhá? 

Pokud je to z vaší strany možné, je to to nejlepší, co pro své dítě můžete udělat. Moc rády bychom nabízely adaptace v co největší formě už o prázdniny, ale máme i prázdniny plno v obou provozech, pak operativně oslovujeme rodiče s nabídkou adaptací, aby nástup v září byl hladší.

Jak to v praxi probíhá? Po domluvě dorazíte s mrňousem do 8 hodin, následně si s ním můžete projít hračky, zapojit se do hraní s dětmi, zapojit se do kroužku, pobýt s ním. Je prima, když se dítko vzdálí alespoň na pár metrů, ale jste stále v dohledu. To, pokud je dítko hodně bojavé, na první den stačí. Další den je možno se už pokusit, se stejným postupem, vzdálit např. do šatny se slovy: "jdu si zavolat a přijdu". Pokud je dítko stále na pohodu, můžeme dále pokračovat – můžete zkusit odejít ven, na 10 minut, pokud i tak v pohodě, prodlužujeme postupně odchody na půl hodiny, hodinu, dvě, až na dopoledne. Adaptace probíhají čistě individuálně, vždy dejte prosím na doporučení chůvy, která má adaptace na starosti. Ony vždy nejlíp dokážou vystihnout, kdy je ten správný čas. Mají už roky praxe a je potřeba, abyste nám věřili. Vždy chceme pro vaše dítě to nejlepší. Každé je jinak citlivé, vychází z jiných podmínek, ke každému přistupujeme čiště individuálně.

Důležité! Vždy odcházejte „na první dobrou“, nevracejte se, loučení zbytečně prosím neprodlužujte, děláte to tím dítku jen těžší. NIKDY OD DÍTĚTE NEUTÍKEJTE, NEOPOUŠTĚJTE JEJ BEZ ROZLOUČENÍ! Zmizet tzv. po anglicku je pro dětskou křehkou duši obrovská rána, která se špatně a dlouho hojí. Je potřeba, abyste jak vy, tak vaše dítě v nás měli plnou důvěru. A útěkem zradíte dítě na všech úrovních. Základem je jednoduchá věc – dítě musí uvěřit a pochopit, že se rodič VŽDY vrátí, že ho neopustil, že se neztratil. Citlivějším dětem to trvá déle, často se první adaptace neobejdou bez slziček, ale to je normální, zdravé a správné. Netrapte se tím. Je potřeba se na to i vnitřně sami připravit. Pokud budete nastupovat s velkými obavami, bude to i pro vaše dítko těžší. Vaše děti jsou na vás napojené, cítí vaše emoce a obavy a projeví je v maximální míře. Pokud nám dítě svěříte, věřte, že je v nejlepších rukách, že uděláme vždy maximum pro to, aby bylo spokojené. Chce to nádech, výdech a úsměv :-) velice si vážíme vaší důvěry a je nám naprosto jasné, že jsme prvním zařízením, do kterého svá maličkatá dítka svěřujete a vaše obavy plně chápeme. Leckdy přijímáme děti už roční, a chápeme, že to není pro vás, jako rodiče, vůbec snadné,ale takto malá dítka si paradoxně zvykají nejlépe. Nejtěžší často bývají nástupy pro děti 2+, kdy probíhá prima věc – separační úzkost – není to nic jiného, než další vývojový stupeň v životě dítěte a je to úplně normální. Je potřeba především klid, trpělivost a dát si čas.

Před nástupem si o jesličkách hodně s dítkem povídejte – např. "Budeš chodit do malé školky, jsi už velký šikula, budeš si tam hrát a papat, budou tam děti, tety a já si pro tebe pak přijdu." Vždy se snažte prosím pozitivně motivovat a to za jakékoliv situace. Prosíme nezastrašovat, nevydírat. Dětská duše je obrovsky křehká. Myslíme, že po dobu zbytku života na toto mají ještě dost „příležitostí“...

Prosím – zapomeňte na větu – kdekoliv, hřiště, návštěva, herna – "Pojď, nebo tě tady nechám…", protože u nás ho necháte a nechcete, aby to byl „trest“.

Vždy se snažte dodržet to, co slíbíte. Neslibujte to, co víte, že nemůžete splnit. Ať je to cokoliv, v dobrém i „špatném“.

A to je vlastně celé „kouzlo“ adaptace. Pokud bychom to měli shrnout – je potřeba věřit nám, věřit sobě i dítěti, že to společně všichni zvládneme, od dítěte neutíkat, a dát mu tolik času, kolik bude potřeba (a kolik bude v našich i vašich možnostech).

Adaptace v každém novém školním roce probíhají celé září, někdy dle potřeby i v říjnu a když je v našich možnostech, tak už i v červenci a srpnu – ale to jsme schopni vám říct až podle nahlášené docházky/dovolených rodičů dětí, které k nám aktuálně docházejí.

Náš adaptační plán si můžete přečíst zde.